Actiepunten Gemeentelijke gebouwen
Werken buiten openingstijden
Het inzetten van beveiliging buiten werktijden is van essentieel belang voor het waarborgen van de veiligheid van zowel het personeel als de bedrijfsmiddelen. Door beveiliging buiten de reguliere werktijden te organiseren, kan de kans op agressie incidenten aanzienlijk worden verkleind.
Daarnaast is het belangrijk om te realiseren dat bedrijfsdata, technologie en andere waardevolle middelen vaak buiten kantooruren in grotere mate kwetsbaar zijn.
Hoewel de kosten van beveiliging buiten werktijden een extra uitgave betekenen, moeten deze kosten worden gezien als een investering in een veilige werkomgeving en het beschermen van bedrijfsdata, technologie en andere waardevolle middelen. De financiële gevolgen van een agressie incident, inbraak of schade kunnen veel hoger uitvallen dan de kosten die gemoeid zijn met het inzetten van beveiliging.
Voorstel is om vanaf 2026 structureel geld beschikbaar te stellen voor beveiliging buiten werktijden. Dit is niet alleen een preventieve maatregel, maar ook een noodzakelijke investering in de veiligheid van personeel.
Uit interne uitvraag is naar voren gekomen dat er gemiddeld 3 avonden, buiten de reguliere werktijden personeel aanwezig is op het gemeentehuis. Verwachtte kosten voor gemiddeld 12 uur per week kunnen variëren; afhankelijk van een aantal factoren; het beveiligingsbedrijf, het ervaringsniveau van de beveiliger, en eventuele specifieke vereisten voor de beveiliging. Daarnaast vinden er ook raadsvergaderingen plaats, bijeenkomsten van de bezwaarschriftencommissie of andere bijeenkomsten.
Structurele lasten 2026 e.v. € 20.000.
Startnotitie maatschappelijk vastgoed
In 2024 zijn we gestart met het opstellen van een visie op Maatschappelijk Vastgoed. Deze visie geeft inzicht in de bestaande vastgoedportefeuille van de gemeente Wierden. Deze bestaat uit vastgoed in eigendom van de gemeente, maatschappelijk vastgoed niet in eigendom van derden waar de gemeente een subsidierelatie mee heeft dan wel verhuurt aan marktpartijen (bv kinderopvang) en maatschappelijk vastgoed in eigendom van derden wat relevant is voor de gemeente maar waar de gemeente geen subsidierelatie mee heeft.
Vastgoed kan relevant zijn voor de gemeente omdat het een belangrijke rol speelt in de gemeenschap of omdat de gemeente eigenaar is van de ondergrond. Daarnaast geeft deze visie inzicht in wat de gemeente kan doen om te komen tot een toekomstbestendige maatschappelijke vastgoedportefeuille. Het geeft kaders die helpen bij het voeren van het vastgoedbeleid en hoe het vastgoedbeleid intern georganiseerd moet worden.
De kaders moeten onder meer leiden hoe om te gaan met verduurzaming van de Kulturhusen, welke vastgoedonderdelen wel of niet meegaan naar het nieuw te vormen sportbedrijf en hoe om te gaan met de financiële middelen voor het te handhaven maatschappelijk vastgoed.
De komende periode (tot eind 2026) zal gebruikt worden om de kaders uit te werken in projectplannen of deelopdrachten. Dit zal gedekt worden uit incidentele middelen.
We verwachten eind 2026 een beter beeld te hebben over de inzet van structurele middelen.