Bedrijfsvoering

Personeel

 Actiepunten

Vitaliteit: wettelijke plicht en strategische investering
Vitale medewerkers zijn essentieel voor een toekomstbestendige en wendbare organisatie. Daarom investeert de gemeente bewust in vitaliteit – niet alleen omdat dit bijdraagt aan werkplezier en duurzame inzetbaarheid, maar ook omdat dit wettelijk en volgens de cao verplicht is.
Werkgevers zijn op grond van de Arbowet verplicht om te zorgen voor gezonde en veilige arbeidsomstandigheden. Ook moeten zij gezondheidsrisico’s, zoals stress en overbelasting, actief beperken. Daarnaast verplicht de cao gemeenten om beleid te voeren dat de vitaliteit van medewerkers versterkt. Aandacht voor vitaliteit is dus geen vrijblijvende keuze, maar een vast onderdeel van goed werkgeverschap.
Vitaliteit zorgt ervoor dat medewerkers veerkrachtig en gemotiveerd blijven, wat direct bijdraagt aan een hoge kwaliteit van dienstverlening. Investeren in gezondheid, betrokkenheid en inzetbaarheid helpt om langdurig verzuim te voorkomen, bevordert productiviteit en versterkt de organisatie als geheel.

Aanpak en uitvoering
Vanaf 2025 geven we concreet invulling aan het vitaliteitsbeleid met aandacht voor fysieke, mentale en sociale gezondheid, zoals:

  • Preventief medisch onderzoek (PMO): Vanaf 2026 krijgen medewerkers periodiek een PMO aangeboden. Dit helpt bij het tijdig signaleren van gezondheidsrisico’s.
  • Externe ondersteuning: Inzet van deskundigen voor coaching, vitaliteitsadvies en ondersteuning bij o.a. financiële fitheid.
  • Vitaliteitsactiviteiten: Jaarlijkse organisatie van workshops en bijeenkomsten gericht op fysieke (zoals bewegen en ergonomie), mentale (werkgeluk, stressmanagement) en sociale vitaliteit (zoals teamdagen).
  • Onderzoek persoonlijk vitaliteitsbudget: Verkenning van een flexibel inzetbaar budget voor medewerkers, afgestemd op persoonlijke vitaliteitsbehoeften, bijvoorbeeld via een fietsregeling.

Structureel budget en evaluatie
Voor 2026 en 2027 is jaarlijks minimaal €50.000 nodig. In 2027 vindt een evaluatie plaats, waarbij wordt bepaald of en welke middelen structureel nodig zijn. Deze investering past binnen de ambities van Expeditie Wierden en levert niet alleen gezondheidswinst op, maar draagt ook bij aan het terugdringen van verzuimkosten, het voorkomen van uitval en het verlagen van de werkdruk binnen de organisatie.

Eenmalige lasten 2026 en 2027: tenminste € 50.000 per jaar. Daarna P.M..

Aanpassingen in het gemeentehuis in het kader van beveiliging

Het gemeentehuis moet een plaats zijn waar een inwoner of ondernemer veilig zijn zaken kan regelen en waar de medewerkers veilig moeten kunnen werken. In den lande zien we de afgelopen jaren een toename in (gewelds) incidenten in gemeentehuizen.

Vanuit het principe “de basis op orde” is de werkgroep Veiligheid Gemeentehuis opgericht die een scan heeft gemaakt van de veiligheid in en om het gemeentehuis. Uit de analyses is een aantal actiepunten naar voren gekomen. Deze actiepunten zijn: alarmering balies, veiligheid van de spreek- en vergaderruimtes, het instellen van een Agressie Interventie Team, toegang tot het gemeentehuis, werken buiten openingstijden en camera toezicht in het gemeentehuis.

We vinden het essentieel dat we de actiepunten voortvarend op gaan pakken. Enerzijds vanuit goed werkgeverschap en vanuit bijvoorbeeld Arbo wetgeving, anderzijds willen we onze bezoekers uiteraard naast een warm welkom ook een veilige omgeving bieden. Dit brengt uiteraard incidentele en structurele kosten met zich mee.

Agressie Interventie Team

Binnen de gemeente Wierden is een Agressie Interventie Team (AIT) in oprichting. Doel van de aanwezigheid van opgeleide medewerkers is om te de-escaleren in geval van afwijkend ( agressief) gedrag van bezoekers in het gemeentehuis. De medewerkers die deel uit maken van dit team worden hiervoor opgeleid. Jaarlijks is het noodzakelijk om herhalingscursussen te  volgen. De kosten die hier jaarlijks mee gemoeid zijn worden geschat op € 7.000,-.

Structurele lasten 2026 e.v. € 7.000.

·   Reeds toegekende incidentele formatie uit de vorige NMB

  • Beleidsmedewerker sport en bewegen

Op basis van de NMB 2024-2027 is tijdelijke uitbreiding van de formatie voor sportbeleid toegekend voor 2024 en 2025. Doel hiervan was om voldoende beleidscapaciteit in te kunnen zetten voor de opgaven t.a.v. sport en bewegen uit het Coalitieprogramma 2022-2026, de Visie Sport en Bewegen en het Sportakkoord II. We voorzien dat een aantal van de in deze jaren ingezette extra beleidstrajecten en projecten in 2026 afgerond en geborgd moeten worden. Denk hierbij aan de inhoudelijke doorontwikkeling van het Sportgala, de oprichting van Sportbedrijf WiE-Sport, de start van de Adviesraad Sport en Bewegen en de implementatie van Sjors Sportief & Creatief. Daarom wordt voorgesteld om de tijdelijke extra formatie voor sportbeleid met één jaar te verlengen.

Eenmalige lasten voor 2026 voor 0,44 fte schaal 9 € 38.400.

  • Pilot Bibobcoördinator

Eén van de belangrijkste aanbevelingen uit de weerbaarheidsscan voor onze gemeente is het Bibob-beleid te actualiseren en Bibob veel breder binnen de organisatie te implementeren. Bibob (=Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen Openbaar Bestuur) is een bestuurlijk instrument dat het bestuur ondersteunt bij het voorkomen van het ongewild faciliteren van criminele activiteiten en levert dus een bijdrage aan de integriteit van de overheid. Het maakt ook onderdeel uit van de plannen van het Kabinet in de bestrijding van ondermijning. Binnen de gemeente Wierden vindt toepassing ervan nog beperkt plaats: bij aanvraag vergunningen horeca. Het toepassingsbereik zou moeten zijn: vergunningen, aanbestedingen, vastgoed en subsidies.

Ons beleid is van 2019 en is inmiddels niet meer up-to-date. Er heeft op 1 augustus 2020 en op 1 oktober 2022 wetswijzigingen plaatsgevonden, waarmee meer mogelijkheden aan overheden toegekend zijn met betrekking tot onderlinge informatiedeling. Ook is het toepassingsbereik verruimd. Ook de invoering van de Omgevingswet noopt tot aanpassing van het beleid.
De belangrijkste aanbeveling binnen het aandachtsgebied beleid en handhaving is om een Bibob-coordinator aan te stellen die onderzoeken uitvoert, het Bibob-beleid actualiseert en deze binnen de organisatie onder de aandacht te brengen en te implementeren binnen de werkprocessen van de verschillende afdelingen.

Concreet:
In een vergelijkbare Twentse gemeente als die van Wierden is, na onderzoek, de volgende raming gemaakt:
Voor 2025 wordt geschat dat er 90 ‘eigen onderzoeken’ moeten worden uitgevoerd. Bij een gemiddelde van 15 uur per onderzoek komt dit uit op 1350 uur. Daarnaast zullen er nog coördinatiewerkzaamheden uitgevoerd moeten worden, het Bibobbeleid te updaten en deze organisatiebreed in te voeren . Deze werkzaamheden worden geschat op 225 uur, waardoor er minimaal 1575 uur per jaar nodig zijn om het Bibob-beleid uit te kunnen voeren.
Voorshands stellen wij voor om als een pilot gedurende 2 jaar (2025 en 2026) over te gaan tot invulling van deze werkzaamheden voor 1fte. Zeker in de beginjaren zal deze capaciteit benodigd zijn. Na deze pilot verwachten wij dat we op basis van ervaringscijfers een inschatting kunnen gaan maken van de structureel benodigde formatie.

Eenmalige lasten 2026 1 fte schaal 10 € 95.700.

  • Bijzonder opsporingsambtenaar (BOA)

Ten behoeve van het  toezicht en de handhaving aangaande de verschillende opvanglocaties die de gemeente Wierden rijk is is tijdelijk extra capaciteit nodig. De inzet van een extra BOA gedurende drie jaren verloopt budgettair neutraal vanwege de aanwezige rijksmiddelen die ontvangen voor de bekostiging van de opvang.

Eenmalige lasten 2026 1 fte schaal 9 € 86.400.

Flexibele schil voor projectmatige kansen/mogelijkheden
De fasering van plannen en ambities in de NMB is het uitgangspunt. We passen de inzet van capaciteit en middelen aan zodra dit mogelijk of nodig is. Op deze manier blijven we flexibel in ons programmeren. Dit kan ook betekenen dat we moeten temporiseren omdat we onvoldoende gekwalificeerd personeel kunnen aanstellen (vast of inhuur), door vertraging in de ontwikkeling en operationalisering van rijks- en provinciaal beleid (zoals het stikstofdossier) of onvoorziene financiële tegenvallers. Dit zijn belangrijke disclaimers waar wij u vooraf op wijzen.

Echter de realiteit is dat voornemens, hoe goed doordacht ook, soms ingehaald worden door kansen die idealiter met beide handen aangegrepen dienen te worden. In dat geval moet het mogelijk zijn dat het college een andere afweging maakt ten aanzien van hetgeen was voorgenomen. We stellen daarom voor om op dat moment dat zich deze situatie voordoet het college, na ontvangst van een plan van aanpak, een afgewogen keuze maakt. Die keuze kan zijn dat bijvoorbeeld extra inzet van capaciteit en middelen noodzakelijk is om een gouden kans te kunnen verzilveren. Om dat te kunnen faciliteren dient het college te kunnen beschikken over een tijdelijk voorziening ter hoogte van € 350.000. Het college besluit dan ook exclusief over dit budget welke integraal onderdeel uitmaakt van het eerder genoemd plan van aanpak.

Eenmalige lasten 2026 € 350.000.

Inhuur capaciteit
Voor de inhuur van specialistische expertise op gebied van ruimte, infra, verkeer, juridisch, financieel en milieu stellen we voor een bedrag van € 150.000 te ramen omdat voor de spinoff van deze projecten onvoldoende formatie beschikbaar is voor deze werkzaamheden.

Eenmalige lasten 2026 € 150.000.

Deze pagina is gebouwd op 07/14/2025 12:14:23 met de export van 07/14/2025 12:11:08