5. Prettig wonen en leven

Aantrekkelijke, veilige en functionerende openbare ruimte

 Actiepunten

Mobiliteit: Uitvoering mobiliteitsplan
Bij de actualisatie van het mobiliteitsplan hebben we op basis van verschillende invalshoeken prioriteit bepaald voor de verschillende locaties waar knelpunten liggen. Dit op basis van objectieve en subjectieve onveiligheid (waar gebeuren er ongevallen en waar vinden onze inwoners en gebruikers het onveilig). Maar ook kijkend naar de huidige inrichting en het risico op onveiligheid (risico gestuurde aanpak). Uit het mobiliteitsplan blijkt dat de opgave op het gebied van verkeer en mobiliteit fors is.
Tweejaarlijks wordt een nieuwe uitvoeringsagenda opgesteld. Jaarlijks wordt gekeken naar de mogelijkheden om werk-met-werk te maken en verschillende subsidies te verkrijgen. Om programmatisch te kunnen werken stellen wij voor om één investeringsbedrag op te nemen.
Uw raad heeft gekozen voor een hoger ambitieniveau in het kader van de aanpak van de verkeersonveiligheid en het verbeteren van de bereikbaarheid.

  • Investeringen voor 2026, 2027, 2029 en 2029 jaarlijks € 550.000.
  • Structurele lasten vanaf 2026, per investeringsbudget jaarlijks € 35.750.

Mobiliteit: Kansen N36, aansluiting Wierden-Noord
Samen met de regiopartners en Rijkswaterstaat onderzoeken we de meest kostenefficiënte inzet van de middelen. Ook worden de meekoppelkansen onderzocht. Hierbij wordt ook gekeken naar de aansluiting op de N36 Wierden-Noord – Almelo. Voor 2028 willen we een nog nader te definiëren bijdrage reserveren voor de aanpak van de aansluiting N36 – Wierden-Noord – Almelo.

Mobiliteit: Parkeervisies centra en woonwijken Wierden en Enter
Het is wenselijk om een vervolg te geven aan de op te stellen parkeervisies en (een deel van) deze maatregelen ook uit te kunnen voeren (op korte termijn). Deze maatregelen zullen naar verwachting ook bestaan uit infrastructurele aanpassingen. Bij maatregelen moet worden gedacht aan bijvoorbeeld het verduidelijken van de inrichting van parkeervoorzieningen of bijvoorbeeld maatregelen ten aanzien van de ‘laad- en losplekken’ aan de Dorpsstraat in Enter. Wel is het wenselijk dat gelijktijdig wordt gekeken naar het verbeteren van de omgevingskwaliteit.

Voor het centrum van Enter verwachten we daarom in eerste instantie met een investering van €75.000,- een (groot) deel van de maatregelen op korte termijn uit te kunnen voeren. Voor het centrum van Wierden verwachten we dat de maatregelen meer in structuur en regulering zullen vallen en deels ook kunnen meeliften met andere ontwikkelingen. Voor het centrum van Wierden is daarom op dit moment een specifieke investering 'te vroeg'.

  • Investering 2026 € 75.000.
  • Structurele lasten 2026 e.v. € 4.875.

Beleidsplan wegen: Reconstructie Almelosestraat
Uit de resultaten van een onderzoek blijkt dat de Almelosestraat (gedeelte voormalige rijksweg, Almeloseweg-viaduct N36) qua wegenkwaliteit toe is aan een reconstructie om te voldoen aan de gestelde eisen van CROW. Daarnaast komt de verkeersfunctie van deze weg niet overeen met het verkeersbeeld dat hier verwacht mag worden. Vanuit het Mobiliteitsplan Wierden (30 maart 2021) moet dit gedeelte van de Almelosestraat dan ook anders worden ingericht. Bijkomend aspect is dat gemeente Almelo in 2015 de fietssnelweg F35 met aansluiting op dit deel van de Almelosestraat heeft afgerond.

  • Investering 2026 € 680.000.
  • Structurele lasten 2026 e.v. € 44.200.

Beleidsplan wegen: Wegkantverbetering
In het buitengebied worden bij diverse wegen passerende voertuigen gedwongen om de berm te gebruiken. Bij slechte weersomstandigheden hebben deze bermen het zwaar te verduren. Dit komt door de schaalvergroting van het landbouwverkeer in combinatie met het uitwijken bij tegenliggers.

  • Investering 2026 € 80.000.
  • Structurele lasten 2026 e.v. € 5.200.

Beleidsplan Openbare Verlichting: vervangingsopgave Openbare Verlichting 2024-2027
In 2023 is het nieuwe beleidsplan Openbare Verlichting opgesteld en vastgesteld door de gemeenteraad. Het areaal is dermate verouderd dat een investering noodzakelijk is. Besloten is tot het vervangen op basis van technische levensduur. Eén en ander leidt tot de volgende kosten.
De investeringen 2026 betreft een samenvoeging van de jaren 2026 (€ 215.441) en 2027 (€ 316.135). Met het gelijktijdig beschikbaar stellen van de vastgestelde investeringen voor 2026 en 2027 kan de vervangingsopgave in één Europese aanbesteding in de markt worden gezet en de leverantie van armaturen worden beperkt tot één type voor een eenduidig beeld en efficiënter onderhoud.  

  • Investeringen 2026: € 531.576.
  • De structurele lasten kunnen binnen het taakveld openbare verlichting worden gedekt.

Beleidsplan Openbare Verlichting: investering nieuwe Openbare Verlichting
Met een budget voor extra openbare verlichting kan gehoor gegeven worden aan de wensen van de inwoners om de (sociale) veiligheid en leefbaarheid in de openbare ruimte te vergroten. Er kunnen met dit budget jaarlijks 10 lichtmasten worden aangebracht.
Besluitvorming heeft plaatsgevonden bij het vaststellen van het Beleidsplan Openbare verlichting.

  • Investeringen 2026, 2027, jaarlijks: € 10.000.
  • Structurele lasten 2026 e.v. € 650.

Speelplaatsenbeleid: uitvoering vastgesteld beleid
Jaarlijks is geld nodig voor het reconstrueren van speelvoorzieningen. Omdat de bestaande locaties niet meer voldoen en de speeltoestellen verouderd zijn moet er geïnvesteerd worden. In lijn met het speelplaatsenbeleidsplan 2023 worden bestaande locaties geschikt gemaakt voor een bredere doelgroep en andere locaties voor een jongere doelgroep.

  • Investeringen 2026, 2027, 2028, 2029 jaarlijks € 226.500.
  • Structurele lasten 2026 e.v. per krediet jaarlijks €18.985.

Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR) - plan 2025
In 2024 is er een Groenvisie opgesteld op basis van de Toekomstvisie en uitkomsten uit de enquête die gehouden is in 2024. De Groenvisie en het nieuwe IBOR plan worden najaar 2025 voorgelegd aan de gemeenteraad ter besluitvorming.  In het huidige IBOR-plan wordt nog uitgegaan van het scenario schoon en veilig. Door goed beheer kon de levensduur van de openbare ruimte verlengd worden. Nog meer dan in het verleden komt de nadruk te liggen op de leeftijdsopbouw van de grijze(wegen) en groene ruimte.
De verwachting is dat op termijn vervanging nodig is om de openbare ruimte ook heel en veilig te gaan houden.
Een volledig integraal plan vraagt om een herziening van het groen- en wegenbeleid. De ambitie is om dat voor de eerste keer dit vast te gaan leggen in een nieuw IBOR plan. Voor zowel beheer als vervanging worden de kosten en investeringen inzichtelijk gemaakt. De kosten zijn nog niet bekend en worden nog geraamd. Na besluitvorming in de gemeenteraad worden de investeringsbedragen voorgelegd voor de periode 2027 en daarna.

Beleidsplan bomen (buiten de bebouwde kom)
De gemeente heeft een groot areaal aan bomen, voornamelijk eiken, langs wegen. Dit levert op termijn knelpunten op. Door de monocultuur aan eiken heeft de eikenprocessierups meer de gelegenheid zich te verspreiden. Daarnaast is de verkeersintensiteit op de wegen waar de bomen staan hoog. Om adequaat en gericht bomen te behouden of te vervangen en het areaal te verjongen is er uitvoering nodig van het nog op te stellen Bomenbeleidsplan vanaf 2027.

Visie begraven en begraafplaatsen 2026-2041
De herziening van de Visie begraven en begraafplaatsen stond gepland voor 2030. Het doel van de Visie op begraven en begraafplaatsen, uit 2011, is primair om te borgen dat er voldoende ruimte is om te begraven. Deze Visie is nog steeds actueel. Een nieuwe Visie betekent ook een nieuwe keuze tussen het ruimen van begraven en uitbreiden. In de huidige planperiode (2011-2035) werd rekening gehouden met begraafplaatsruimte tot 2035. Het kan een keuze zijn om in 2026 de Visie te gaan herzien. Dit is ingegeven vanuit wensen die geuit zijn bij de evaluatie afgelopen februari (2025). Deze wensen zijn: Het niet verder verhogen van grafrechten, het onderzoeken van natuurbegraven en het uitgeven voor graven van onbepaalde tijd. Het opstellen van een dergelijk plan voor de lange termijn is arbeidsintensief en vergt veel afstemming met de sector.

Eenmalige lasten 2026 € 25.000.

Watertakenplan:  uitvoering 2026-2029
De relatie van water met volksgezondheid, veiligheid, prettig wonen en leven in de gemeente Wierden is de aanleiding voor het opstellen van een nieuw Watertakenplan. Water is belangrijk in ons leven en in onze omgeving. Een actueel Watertakenplan draagt daarin bij. De planperiode van het huidige plan verloopt eind 2025. Om deze reden is een nieuw beleidsplan opgesteld met een planperiode van 4 jaar (2026 tot en met 2029). In april 2025 wordt het nieuwe Watertakenplan aan de raad voorgelegd voor vaststelling.

  • Investeringen: € 2.318.850 (2026), € 2.425.650 (2027), € 2.482.650 (2028), € 2.442.900 (2029)
  • De investeringen worden gedekt vanuit de voorziening.

Watertakenplan: Onderzoek en maatregelen
Voor innovatie is in het Watertakenplan een budget opgenomen van € 100.000,- Tezamen met onderzoeken en maatregelen is op jaarbasis geld nodig.

  • Eenmalige lasten: € 356.590 (2026), € 351.990 (2027), € 292.890 (2028), € 261.590 (2029)
  • De lasten worden gedekt vanuit de voorziening.
Deze pagina is gebouwd op 07/14/2025 12:14:23 met de export van 07/14/2025 12:11:08