Trends en ontwikkelingen
Toekomstbestendige groene en klimaatbestendige openbare ruimte
Er is behoefte aan duidelijk beleid voor openbaar groen binnen de bebouwde kom en om dit in breder perspectief te zetten. De aanleiding is de Toekomstvisie waarin de gemeente aangeeft een Groene gemeente te willen zijn. Om ons heen zien we veel veranderingen. Denk hierbij aan klimaat, biodiversiteit maar ook de participatiebehoefte.
Dit valt samen met een veroudering van onze openbare ruimte. Bruggen, wegen en groenvoorzieningen naderen het einde van de technische levensduur.
Verduurzaming asfaltproductie
Per 1 januari 2025 wordt het traditionele Hot Mix Asfalt (HMA) uitgefaseerd in Nederland. In plaats daarvan wordt Warm Mixed Asfalt (WMA) de nieuwe standaard. De productietemperatuur gaat daarvan van circa 170 graden naar 140 graden. WMA is een innovatieve en duurzame oplossing die zowel economische als ecologische voordelen biedt in de vorm van energiebesparing, lagere CO2-uitstoot en betere werkomstandigheden. Ondanks dat de toepassing nog geen verplichting is wordt het toepassen van WMA onderdeel van het nieuwe contract voor het asfaltonderhoud welke in Q3 van 2025 op de markt komt.
Constructieve veiligheid civieltechnische kunstwerken
In Nederland is de constructieve veiligheid van civiele kunstwerken onder een vergrootglas gekomen. Constructieve veiligheid van civiele kunstwerken is een cruciaal aspect bij het ontwerpen, bouwen en onderhouden van infrastructuur zoals bruggen, tunnels en viaducten. Ondanks dat de technische levensduur nog niet verstreken is en de visuele- en technische inspecties niets uitwijzen kan het voorkomen dat een kunstwerk niet meer voldoet. Dit is het gevolg van toenemende verkeersbelastingen in de vorm van hogere intensiteiten en zwaardere voertuigen. Om de veiligheid van de kunstwerken te kunnen borgen worden in 2025 draagkracht- en ontwerpberekeningen uitgevoerd met de geactualiseerde normen en regelgevingen.
Mobiliteitsplan - Actualisatie 2024-2030 (Veilig op weg)
In het geactualiseerde mobiliteitsplan is een duidelijkere en scherpere visie neergezet voor vooral de aanpak van de (ervaren) verkeersonveiligheid. In de uitvoeringsagenda zijn voor de jaren 2025 en 2026 specifieke uitvoeringsprojecten opgenomen.
Parkeervisies centra en woonwijken Wierden en Enter
Onderdeel van de uitvoeringsagenda 2025-2026 is het opstellen van een nieuwe parkeervisie voor de centra in Wierden en Enter. En ook voor de woonwijken. In oudere woonwijken is vaak sprake van een hoge parkeerdruk. Het opstellen van deze visies gebeurd op basis van uitgevoerde parkeeronderzoeken (meten=weten) en bekende en te verwachten ontwikkelingen. Hiermee werken we ook aan Wierdense parkeernormen/-beleid. Uit deze parkeervisies komen ook maatregelen naar voren. Welke maatregelen dit zijn, kan nu nog niet worden gesteld. Het is echter wel wenselijk om een vervolg te geven aan deze parkeervisies en (een deel van) deze maatregelen ook uit te kunnen voeren (op korte termijn). Deze maatregelen zullen naar verwachting ook bestaan uit infrastructurele aanpassingen. Grootschalige herinrichtingen behoren ons inziens niet tot maatregelen op korte termijn.
Rijkswegen (N35 en N36)
Verbreding/verlegging N35 Nijverdal – Wierden
Het proces rondom de verbreding van de N35 tussen Wierden en Nijverdal lag stil in verband met onder andere de stikstofproblematiek. De meest recente uitspraak van de Raad van State over stikstofproblematiek, leidt nog niet direct tot nieuwe ontwikkelingen. Er moet eerst 'stikstofruimte' beschikbaar komen. Wij volgen en participeren volop in de mogelijke ontwikkelingen. We verwachten in het najaar van 2025 meer duidelijkheid te krijgen.
Verkeersveiligheidsmaatregelen N36
Voor de N36 is € 115 miljoen beschikbaar gesteld door Rijkswaterstaat voor een grootschalige integrale verkeersveiligheidsaanpak. Helaas is recent gebleken dat de huidige beschikbare budgetten niet toereikend zijn om fysieke rijbaanscheidingen over de volledige N36 te realiseren. Hierdoor kan slechts een klein deel worden aangepakt. De resterende veiligheidsopgave blijft onverminderd groot.
Samen met de regiogemeenten en de provincie Overijssel werken we aan een plan om over een zolang mogelijke lengte fysieke rijbaanscheiding aan te brengen en werken (en lobbiën) we samen aan een perspectief voor een volledig verkeersveilige inrichting van de N36.
Kansen N36 aansluiting Wierden-Noord
Ook worden de meekoppelkansen onderzocht. Hierbij wordt ook gekeken naar de aansluiting op de N36 Wierden-Noord – Almelo. De verwachte realisatie van de veiligheidsaanpak is 2028.
Twentse Mobiliteitsvisie
We hebben als regio verschillende doelen die we nastreven en knelpunten waar we middels lobby op in zetten. Er is op dit moment echter geen Twente Mobiliteitsvisie We willen daarom als regio een Twentse Mobiliteitsvisie opstellen waar komt te staan welke gezamenlijke doelen we hebben en welke prioriteiten we gezamenlijk nastreven op het gebied van verkeer, vervoer en mobiliteit.
Fietssnelweg F35
Een deel van de fietssnelweg tussen Wierden en Nijverdal moet nog worden gerealiseerd. De realisatie van dit deel is gekoppeld aan de verlegging/verbreding van de N35. We onderzoeken samen met de provincie of een deel van dit tracé losstaand kan worden gerealiseerd.
Watertakenplan 2026-2029
Het Watertakenplan beschrijft hoe we de aankomende jaren (2026-2029) invulling geven aan onze gemeentelijke watertaken, de bekostiging daarvan en hoe het plan bijdraagt aan onze ambities. We vervullen onze wettelijke taken voor afvalwater, hemelwater en grondwater. Tevens leveren wij een bijdrage om binnen onze gemeente gelegen waterwinningen op een duurzame manier te beheren, zodat er voldoende schoon water beschikbaar blijft voor menselijk gebruik, landbouw, industrie en natuur, zonder dat deze overbelast raken of vervuild worden. Daarnaast willen we een stapje extra doen. De inwoners van onze gemeente moeten fijn kunnen (blijven) wonen, werken en leven. We anticiperen op klimaatverandering.
Watertakenplan uitvoering: Wierden West
De voorbereidingen voor de uitvoering van het Watertakenplan zijn genomen. De beleidsuitgangspunt wordt in Wierden-West in praktijk gebracht. Hierbij worden principes water-bodem sturend toegepast in de ontwerpen. Dit moet leiden tot minder verharding en meer groen, om water op te kunnen vangen.