1. Vernieuwing lokale democratie, bestuur en organisatie

Toekomstgerichte en toegankelijke gemeente voor inwoners en ondernemers

 Actiepunten

Verhogen klanttevredenheid inwoners en ondernemers:
We blijven inzetten op een verdere professionaliseren van onze dienstverlening. Zowel fysiek als digitaal streven we naar een persoonlijke benadering, met maatwerk en begrijpelijke communicatie:

  • Blijven doorontwikkelen van het KCC;
  • Verbeteren online dienstverlening. Naast het aanbieden van diensten ook focus op bewustwording en het meenemen van inwoners in de online dienstverlening;
  • Inzet met nieuwe (interne) communicatiekanalen gericht op sneller en effectiever communiceren;
  • Project 'Duidelijke taal':

Recente ontwikkelingen hebben aanleiding gegeven om de communicatieaanpak te herzien en te verbeteren. De belangrijkste factoren hierbij zijn:

  • De opkomst en ontwikkelingen op het gebied van AI
  • De kanaalstrategie: richt zich op het effectief en efficiënt inzetten van verschillende communicatiekanalen, afgestemd op de behoeften van de doelgroep en het type boodschap, met als doel de dienstverlening te verbeteren en de betrokkenheid te vergroten;
  • Evaluatie en toetsing van communicatie-uitingen.

Gezien deze ontwikkelingen én het belang van duidelijke taal, richten we ons niet alleen op wát we communiceren, maar vooral op hoe we dit structureel kunnen borgen in onze processen. Hier zijn we inmiddels mee gestart. Waarbij ook evaluaties plaats vinden met de gebruikersgroepen.

Uitvoering Routekaart Samenlevingsgericht besturen
Op 1 april jl. is de Routekaart voor Samenlevingsgericht Besturen door de raad vastgesteld. De Routekaart geeft structuur en prioriteit aan onze ambities op het gebied van bestuurlijke ontwikkeling. Onder deze routekaart vallen ook de projecten en opgaven die we al doen, zoals de Kindergemeenteraad het professionaliseren van inwonersparticipatie. Ook nieuwe opgaven zijn mogelijk in beeld, zoals het verbeteren van het samenspel tussen raad, college, organisatie en samenleving.

  • Uitvoering Routekaart waaronder een evaluatie en waar nodig bijstelling van de Inspraak- en participatieverordening en bijbehorende handreiking;
  • Financiële middelen uitvoering Routekaart:
    • Verkenning vergroten bereik doelgroepen (jongeren en ouderen): incidenteel € 10.000 voor 2026 : externe deskundigheid en proceskosten;
    • Right to challenge onderhoud en beheer groen openbare ruimte: structureel € 10.000 vanaf 2026 voor begeleiding en proceskosten (als uitvoering van het vast te stellen IBOR Plus (incl. groenvisie) in 2026;
    • Gemeenteraad: plan voor versterken van het debat: incidenteel € 10.000 voor 2026 : externe deskundigheid en proceskosten;

Eenmalige lasten 2026 € 30.000 (per saldo).

Evaluatie toekomstvisie 2025 en 2027
In 2025 voeren we een evaluatie uit waarbij we de samenleving betrekken. Deze werkwijze herhalen we in 2027.

Het intensiveren van de samenwerking in lokale en bovenlokale netwerken
Door nog meer in te zetten op lokale en bovenlokale netwerken kunnen we meer steun voor lokale ambities realiseren en waar mogelijk ook meer bovenlokale subsidies genereren.

  • Strategie ontwikkelen om ambtelijke en bestuurlijke capaciteit efficiënt en effectief in te zetten (brengen en halen in balans).

Vergroten van de efficiency en effectiviteit van onze organisatie
Een vergroting van de efficiency en effectiviteit van onze organisatie leidt tot een groter rendement van onze inzet. We hebben daarvoor meerdere tools ontwikkeld, zoals de handleiding voor projectmatig werken.

  • Focus op meer integraal en projectmatig werken.

Verkiezingen organiseren
Organiseren van verkiezingen is een wettelijke taak.

  • Voor het organiseren van verkiezingsdebatten voor de eerstvolgende verkiezing van de gemeenteraad wordt voorgesteld om in 2026 eenmalig €5.000 beschikbaar te stellen.
  • De huidige multiplex verkiezingsborden zijn oud en aan vervanging toe. De constructie, bestaande uit stalen flespalen met een beugel, zijn nog in prima staat en kunnen weer gebruikt worden. Voorgesteld wordt om de borden te vervangen voor nieuwe 'gladde' betonplex borden op de huidige constructie. Qua uitstraling behouden we dan datgene wat we de afgelopen jaren hebben gehad. De eenmalige kosten bedragen €14.200.

Eenmalige lasten 2026: € 5.000 en  € 14.200.

Implementatie Omgevingswet
De Omgevingswet is en blijft op gebied van dienstverlening, informatiemanagement en automatisering een enorme uitdaging voor onze gemeente. De gemeente krijgt daarbij ook te maken met geheel nieuwe taken/functies, zoals het maken van toepasbare regels en het annoteren van juridische regels. Het maken van (voor de inwoners begrijpelijke) vragenbomen voor het opstellen van toepasbare (juridische) regels blijkt een ingewikkelde en arbeidsintensieve taak. Dit alles is nodig om de digitale dienstverlening op het niveau te brengen zoals beoogd door de nieuwe wet. Het omgevingsplan is één van de instrumenten uit de Omgevingswet. Het omgevingsplan bevat de regels over hoe met de fysieke leefomgeving wordt omgegaan en is het toetsingskader voor omgevingsvergunningen. Daarmee is het een wettelijk verplicht onderdeel. Om tot dit definitieve omgevingsplan te komen heeft de gemeente wettelijk gezien de tijd tot 2032. De periode om tot het definitieve omgevingsplan te komen wordt transitiefase genoemd. In die periode werken we met een tijdelijk omgevingsplan, dat bestaat uit voormalige bestemmingsplannen, de bruidsschat (regels vanuit het Rijk) en enkele verordeningen. Daarnaast staan de overige lokale verordeningen. Andere instrumenten voor gemeenten uit de Omgevingswet zijn de omgevingsvisie en programma’s. De omgevingsvisie is een strategische visie voor de lange termijn voor de gehele fysieke leefomgeving. Een omgevingsvisie gaat in op de samenhang tussen ruimte, water, milieu, natuur, landschap, verkeer en vervoer, infrastructuur en cultureel erfgoed. Gemeenten moeten deze voor 2027 hebben vastgesteld. Het programma is een flexibel instrument dat de overheid kan inzetten voor uitwerking, doorwerking of uitvoering van beleid. De wet kent verplichte en vrijwillige programma’s, waaronder het verplichte Warmteprogramma.

Gedurende de transitiefase van het omgevingsplan, die tot 2032 loopt, is extra inzet van Wierdense collega’s en externe expertise noodzakelijk en zijn ook extra middelen benodigd bovenop de kosten voor het reguliere werk waarvan de continuïteit geborgd moet blijven. Voor de extra inzet en externe expertise, maar ook benodigde onderzoeken is in voorgaande jaren al budget gevraagd en beschikbaar gesteld. Met de huidige inzichten is € 220.000,- nodig voor de eenmalige kosten die we moeten maken om de verdere implementatie in 2026 goed door te voeren in de organisatie en voldoende capaciteit vrij te maken voor het opstellen van het definitieve omgevingsplan en het opstellen van toepasbare regels (meerjarige trajecten). Capaciteit kan beschikbaar worden gesteld door (a) eigen medewerkers vrij te maken (en daarom voor de uitvoering reguliere werkzaamheden in te huren) of (b ) specifieke deskundigheid in te huren. Daarnaast zullen we eventueel kosten gaan maken voor het laten uitvoeren van ruimtelijke/milieuonderzoeken (vergelijk dit met het maken de (digitale) bestemmingsplannen zoals dat in het verleden gebeurde). Op basis van het transitieplan naar een definitief omgevingsplan en de inzichten die gedurende 2025 worden opgedaan zal voor de jaren 2027 en verder elk jaar opnieuw een inschatting gemaakt worden van de benodigde middelen voor dat jaar. Hierbij moet in ieder geval wederom worden gedacht aan een budget voor de inhuur van externen om eigen medewerkers vrij te maken.

Eenmalige lasten 2026: € 220.000.

Fractieondersteuning
Iedere fractie in de gemeenteraad kan aanspraak maken op een vergoeding voor fractieondersteuning. De gemeenteraad heeft in zijn vergadering van november 2013 dit budget voor alle fracties gezamenlijk voor het jaar 2014 structureel vastgesteld op € 20.000,--.  Hieruit worden door de fracties bijvoorbeeld cursussen, externe bijstand, werkbezoeken en literatuur van betaald. Omdat alles sinds 2014 duurder is geworden ligt het in de rede om dit bedrag te verhogen tot € 25.000,-- voor alle fracties gezamenlijk.

Structurele lasten 2026 e.v. € 5.000.

Deze pagina is gebouwd op 07/14/2025 12:14:23 met de export van 07/14/2025 12:11:08